نقاب
نويسندگان
لینک دوستان





بعضي از مربيان تمايل دارند که مدتي از تمرينات آخر دوره آمادگي را در مناطق مرتفع انجام دهند چون فشار کل، تمام گازها در هوا يعني فشار جو با صعود به ارتفاعات بلندتر و بلندتر به تدريج کاهش مي يابد. چنانکه در سطح دريا فشار 760 ميليمتر جيوه است در حالي که اين فشار در ارتفاع 3000 متر به 523 ميليمتر در يک بلندي 5000 متري به 78ميليمتر جيوه مي رسد، اين کاهش فشار علت اصلي مسائل خاصي از کمبود اکسيژن در فيزيولوژي بدن در ارتفاعات زياد است زيرا به تريج که فشار کاهش مي يابد از فشار اکسيژن نيز به همان نسبت کاسته مي شود و هرگاه شخص براي چندين روز يا چندين هفته و يا براي ماهها يا سالها در چنين ارتفاعي اقامت کند به تريج با فشار پايين اکسيژن سازگاري پيدا مي ناميد بطوريکه فشار اکسيژن پايين موجب اثرات زيان آور کم و کمتري در بدن او مي شود و لذا اين شخص قادر مي شود که کار سخت تري انجام دهد. بسياري از افراد بومي در سلسله جبال آند و سلسله جبال هيماليا که در ارتفاع بيش از 3900 متري زندگي مي کنند و گروهي از مردم کشور پرو که عملا در ارتفاع 5250 متري به سر مي برند و در ارتفاعات 5700 متري در معادن بکار به کار مشغولند با اين ارتفاعات کاملا سازگاري پيدا کرده اند. براي تاکيد بيشتر در مورد سازگاري بايد  Acctimitimetiztion ( خو گرفتن با شرايط آب و هوا ) اضافه کنيم که باربران سلسله جبال هيماليا که آنها را SHARPA ( شرپا ) مينامند احتملا قادرند حتي در قله اورست يعني در ارتفاع بيش از 8700 متر براي چندين ساعت بدون اکسيژن موجود در آن ارتفاع زنده بمانند. عوامل اصلي که سازگاري به وسيله ي آنها برقرار مي شود عبارتند از :

1-افزايش تهويه ريوي

2-افزايش هموگلبين در خون ( افزايش گلبول هاي قرمز )

3-افزايش ظرفيت افشاري ريه ها

4-افزايش قدرت سلول ها براي به مصرف رسانيدن اکسيژن با وجود اکسيژن پايين

5-افزايش تعداد مويرگها بافتها

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1- افزايش تهويه ريوي: اگر شخص براي مدتي در ارتفاعات بسيار بلند باقي بماند تهويه ريه هاي او به تدريج 3 تا 7 برابر شرايط طبيعي افزايش مي يابد و اين به تجربه ثابت شده است.

2- افزايش گلبول هاي قرمز: کمبود اکسيژن محرک اصلي براي افزايش توليد گويچه هاي سرخ خون است. کمبود اکسيژن (Hypoain  ) باعث مي شود ماده اي به نام اريتور در کبد و کليه ها ترشح گردد که اين ماده خود محرک مغز استخوانهاست تا گويچه هاي قرمز بيشتري توليد کنند و کمبود اکسيژن را جبران نمايند در سازگاري کامل نسبت به اکسيژن پايين هماتوکريت يا درصد گلبول هاي قرمز در خون از مقدار طبيعي 40 تا 45 بطور متوسط تا 60 الي 65 درصد بالا مي رود. و همراه با افزايش غلظت هموگلوبين نيز بطور متوسط از مقدار 15 گرم در صد به حدود 22 گرم درصد ميرسد متاسفانه زياد شدن هموگلبين و حجم خون به آهستگي و به تدريج صورت مي گيرد و کمتر از 2 تا 3 هفته تقريبا بدون اثر است و پس از حدود يک ماه به نتيجه کامل مي رسد و پس از چند ماه است که به طور کامل ظاهر مي شود.

3- افزايش ظرفيت انتشاري ريه ها : بخشي از اين افزايش احتمالا ناشي از افزايش حجم خون موبرگي ريه ها است که در اثر آن متسع شده و سطحي را که در مجاورت آن تبادل اکسيژن صورت مي گيرد افزايش مي دهد بخش ديگري از اين افزايش ناشي از زياد شدن حجم ريه است که احتمالا موجب مي شود سطح غشا حبابچه ها گسترش يابد.

4- افزايش تعداد مويرگها : مقدار برون دهي فلب بلافاصله بعد از آنکه شخص به ارتفاعات بالا صعود مي کند غالباً 20 تا 30 درصد افزايش مي يابد اما معمولا در ظرف چند روز به حد طبيعي باز مي گردد. مطالعات بافت شناسي در حيواناتي که ماهها يا سالها در معرض فشار اکسيژن پايين قرار داشته باشد نشان مي دهد که تعداد و اندازه مويرگهاي بافت ها به مقدار زيادي افزايش مي يابد. ظرفيت کار تمام عظلات نيز در مقابل اکسيژن کاهش مي يابد اين موضوع نه فقط شامل عظلات اسکلتي، شامل عظله مخصوص قلب نيز مي شود به طوري که ظرفيت کار آن به نسبت مستقيم کاهش جذب اکسيژن به وسيله بدن نقصان پيدا مي کند. با توجه به عمل سازگاري حا چنانچه فردي که در مناطق مرتفع تمرينات ورزشي انجام داده و به دلايل بالا با محيط سازگاري پيدا کرده به مناطق کم ارتفاع تري مسافرت نمايد ظرفيت کاري عضلاتي چه اسکلتي چه قلبي با توجه به دارا بودن گلبول قرمز بيشتر در مجاورت اکسيژن بيشتر بالا خواهد رفت و بر استقامت ورزشکاران افزون خواهد شد. با اين اوصاف متوجه مي شويم چنانچه قرار است مسابقاتي بزرگ و جهاني در مکزيکو سيتي انجام گيرد تيم ها سعي مي کنند هر چه مقدور است زودتر اردوي تدارکاتي خود را براي سازگاري با محيط آن کشور انتقال دهند اما در جامهاي جهاني و رخدادهاي بزرگ ديگر که در سطوح پايين تري انجام مي شود چنين انگيزه اي ديده نمي شود و بعضي از تيم ها براي آنکه از امتيازي که از تمرينات خود در مناطق مرتفع تر بدست آورده اند سود ببرند. فقط چند روز به شروع مسابقات در محل برگزاري مسابقات حضور بهم مي رسانند بايد اضافه کرد حتما توجه به مقدار اکسيژن محل انجام مسابقه نيز مورد توجه است که آيا مسابقه در استاديومي در مرکز شهر ( با رفت و آمد اتومبيل ها ) يا در خارج از شهرها ( با رفت و آمد کمتر اتومبيل ها ) برگزار مي شود يا نه! اصولا بعضي از تيمها ترجيح مي دهند که در ارتفاع تمرين کنند چون تمرين در ارتفاعات  به عللي که ذکر شد استقامت بدن را بالا برده ولي سرعت بازيکنان مخصوصاً بازيکنان مسن را مي کاهد. بنابراين چنانچه تيمي بخواهد در مناطق مرتفع تمرين کند بايد بررسيهاي لازم را انجام داده سپس دست به چنين کاري بزند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:, ] [ 15:44 ] [ Farhad ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

یک روز رسد ، غمی به اندازه کوه... یک روز رسد ، نشاط اندازه دشت... افسانه زندگی چنین است... در سایه : کوه... باید از دشت گذشت... ضمن خوش آمد گويي به تمامي عزيزاني كه به اين وبلاگ مراجعه نموده اند؛ در مورد اين وبلاگ بيشتر سعي شده است که جدیدترین مطالب و مقالات مربوط به این رشته ورزشی قرار گيرد تا از هر لحاظ مورد استفاده بازديدكنندگان محترم قرار بگيرد. در ضمن با توجه به اينكه به روز شدن اين وبلاگ سريع انجام مي پذيرد؛ از شما خواهش مي كنيم از آرشيو نيز ديدن فرماييد. نكته ي پاياني اينكه با توجه به اينكه بيشتر مقالات علمي و مطالب ديگر ،نوشته ي مدير وبلاگ مي باشد، خواهشمند است در صورت استفاده از اين مطالب ضمن كسب اجازه از مدير وبلاگ ، منبع آن را ذكر كنيد. هم اکنون منتظر نظرات و مطالب جدید شما دوستان عزیز می باشیم...
امکانات وب

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 85
بازدید کل : 72719
تعداد مطالب : 124
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 2